Voedingscoach

Gezondheidsbegeleiding – preventief en ondersteunend.

By - admin

Waarom is een goede menukaart zo belangrijk?

De menukaart van je restaurant moet er aantrekkelijk uitzien, daar is geen discussie over mogelijk. Elke gast krijgt deze kaart in handen. De spijslijst moet passen bij je zaak en bij een goede presentatie kan deze zelf zorgen voor meer omzet.

 Net zoals jij je restaurant tot in de puntjes verzorgt, doe je dat ook met je menukaart. Deze is natuurlijk in dezelfde stijl als je zaak. Dus heet jou restaurant Fleur en heb je bloemetjesbehang dan ziet de gast dit dus terug op de menukaart. Zo wordt deze kaart heel persoonlijk.

 Menukaarten heb je in allerlei soorten en maten. Deze bestel je bij een drukwerk leverancier die hier verstand van heeft. Je laat ze drukken op mooi en stevig materiaal.

 Waar moet je op letten?

Als je de wensen van je klanten weet, kun je een mooie menukaart samenstellen. Die moet er in de eerste plaats netjes uitzien en daarnaast overzichtelijk zijn. Dus dat betekent dat de voor-, hoofd- en nagerechten netjes zijn gerangschikt. De kaart moet goed leesbaar zijn. Ook mogen er geen taalfouten in zitten.

 Je moet de klant keuze bieden, maar niet teveel. Dat geeft alleen maar stress. Vooral bij mensen die toch al nooit weten wat ze moeten kiezen. Zes voorgerechten, zes nagerechten en tien hoofdgerechten is genoeg.

 Op de menukaart is ruimte voor een verhaal over je restaurant of over de historie van het pand. Dit vinden klanten tegenwoordig belangrijk en het zorgt voor goede mond-tot-mondreclame. En tenslotte moeten de foto’s het lettertype dat wordt gebruikt en de opmaak passen bij de uitstraling en huisstijl van je restaurant.

 Omzet verhogen

Met een goede menukaart kun je niet alleen een goede indruk maken maar ook de omzet verhogen. Het beste is dat je de prijzen vlak achter de omschrijving zet en niet in een nette kolom. Dus geen opvallende plek voor de prijs, die je zelfs iets lichter kunt afdrukken. Het euroteken gebruik je al helemaal niet. Hierdoor let de gast minder op wat het kost en kiest hij op gevoel.

 Wil je hoge ogen gooien met je menukaart dan zorg je ervoor dat de gerechten mooie namen hebben en dat je deze mooi omschrijft. Maak hierbij veel gebruik van bijvoeglijke naamwoorden zoals frisse, sappige, gekleurde, verse, malse. Of vertel waar de (streek)gerechten vandaan komen. Een gerecht met veel omschrijving valt meer in de smaak dan een gerecht met weinig omschrijving.

 De gerechten waar je de meeste winst op behaalt, zet je boven- of onderaan de menukaart. Gerechten die hier staan worden het vaakst gekozen. Als je een gerecht wilt laten opvallen, plaats je er een kader omheen. Dit heeft een grote attentiewaarde en daardoor wordt het gerecht meer besteld. Je duurste gerecht zet je bij de gerechten die je het liefste wilt verkopen. Die lijken dan heel aantrekkelijk geprijsd. Mensen kiezen namelijk bijna nooit het duurste gerecht.