etw

Voedingscoach

Gezondheidsbegeleiding – preventief en ondersteunend.

By - admin

Extra voedingsstoffen voor het sporten

Heb je eindelijk de stap genomen en ben je begonnen met sporten? Het is natuurlijk een hele goede manier om wat kilo’s kwijt te raken. Daarbij krijg je ook nog eens een betere conditie, dus dat is dubbel voordeel. Nu kan het zijn dat de resultaten een beetje tegenvallen. Het sporten is misschien wel zwaarder dan je had gedacht en je bent snel moe, of je hebt minder kracht dan je hoopte. Een aantal voedingssupplementen kunnen je op een verantwoorde manier een duwtje in de goede richting geven.

Een goede voeding als basis voor iedere training

Juist als je afvallen als doel hebt tijdens het sporten, is een goed dieet heel belangrijk. Je vraagt natuurlijk veel van je lichaam, zoals extra inspanning. Daarvoor heb je energie nodig. Zorg er dan ook voor dat je geen maaltijden overslaat, maar voldoende en gevarieerd eet. In de meest ideale situatie bestaat je dagelijkse voeding uit een goede mix van vlees, vis, zuivel, groenten, fruit en granen en noten. Dat is natuurlijk altijd al belangrijk, maar als je wilt afvallen, dan nog een beetje extra. Uit de voeding haal je niet alleen de koolhydraten voor voldoende energie, je lichaam kan hierdoor bijvoorbeeld ook de eiwitten aanmaken die ervoor zorgen dat je spieren na inspanning makkelijker herstellen. Zodat je de volgende training weer optimaal kunt presteren.

Hoe weet je of je extra voedingssupplementen kunt gebruiken?

Een gevarieerd eetpatroon is belangrijk, maar soms is het niet voldoende. Je merkt tijdens het sporten dat je snel moe bent, of futloos. Ook heb je misschien lang spierpijn na een intensieve inspanning. Op dat moment heb je waarschijnlijk een tekort aan bepaalde voedingsstoffen zoals eiwit. Je verbruikt namelijk meer dan dat je uit je voeding haalt. Met de juiste voedingssupplementen, zoals weightgainers, kun je het tekort weer aanvullen. Weightgainers zijn niet het eerste waar je aan denkt als je afvallen als doel hebt, maar toch bevatten deze voedingssupplementen een aantal ingrediƫnten die goed aansluiten bij jouw trainingsdoel.

Weightgainers als voedingssupplementen

Je zou kunnen zeggen dat weightgainers eiwitshakes zijn met een beetje extra. En dat extraatje bestaat uit koolhydraten. Eiwitshakes hebben de uitwerking dat je spieren gemakkelijk herstellen na een zware training. Maar ze geven je niet de energie die je misschien wel nodig hebt om je trainingen en het afvallen door te kunnen zetten. Daarom zijn eiwitshakes prima voedingssupplementen voor krachtsporters, die kunnen vertrouwen op hun eigen uithoudingsvermogen. Als je wel wat extra energie kunt gebruiken, dan kies je voor weightgainers als voedingssupplementen. De extra koolhydraten bestaan niet uit suiker, maar komen bijvoorbeeld uit de havermout die in de weightgainers zit. Zo kun je dankzij de hoogwaardige eiwitten je spieren ondersteunen, terwijl je tegelijk genoeg energie hebt om de training ook echt af te maken. De extra koolhydraten zet je om in energie die je direct kunt verbranden tijdens je oefeningen.

Kies uit de verschillende smaken weightgainers jouw favoriet en neem een shake voordat je gaat trainen. Je zult direct profiteren van de positieve werking van deze voedingssupplementen. Samen met een uitgebalanceerde voeding zijn weightgainers ideaal om je bij het sporten te ondersteunen en dus ook om je streefgewicht te bereiken.